Aeroportul Bacău: Exproprieri de 1 milion de euro pentru montarea de sisteme de navigație

4 min de citit

Consiliul Județean Bacău investește un milion de euro pentru exproprierea unei mari suprafețe de teren din apropierea pistei de aterizare/decolare a Aeroportului ”George Enescu” Bacău. Aici, se vor monta sisteme de navigație care vor permite folosirea în siguranță a ambelor sensuri ale pistei, la decolarea și aterizarea aeronavelor.

Potrivit documentației ce s-a discutat în ședința Consiliului Județean Bacău, pista de decolare-aterizare „16-34” se utilizează pe ambele sensuri, în funcţie de direcţia şi intensitatea vântului. Direcţia „34” este dotată cu echipament ILS pentru asistarea aterizării instrumentale a aeronavelor, din anul 2007.

În schimb, direcția ”16” nu este asistată de sisteme instrumentale de navigație. „Lipsa sistemului ILS pe direcția 16 are un impact major negativ pentru buna desfăşurare a operaţiunilor aeriene, în principal în sezonul rece, atunci când zeci de aeronave nu pot ateriza sau decola din cauza scăderii vizibilităţii”, se arată în document.

De asemenea, lipsa asistării aterizării instrumentale a aeronavelor pe direcția 16 împiedică dezvoltarea de noi destinații pe Aeroportul International „George Enescu” Bacău prin incertitudinea respectării orarelor de zbor. „Menținerea acestei situații reprezintă un anacronism, cu impact direct asupra siguranței operațiunilor aeriene şi este o piedică în dezvoltarea de noi destinații, implicit în atragerea de noi companii aeriene”, se arată în argumentarea proiectului de expropriere.

Se vor expropria peste 62.300 de metri pătrați de teren, cu peste 930.000 de euro. Metrul pătrat de teren este evaluat la 15 euro.

Proprietarii care vor primi cele mai importante sume de bani sunt Asociația Pomicolă Bacău (peste 917.700 de lei) și mai multe persoane fizice.

Proiectul exproprierii a fost discutat în ședința de joi, 28 mai 2020, a Consiliului Județean Bacău.

Reabilitarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional „George Enescu” Bacău reprezintă unul din puţinele proiecte consistente reuşite cu fonduri europene în municipiul Bacău, în ultimul deceniu.

Actualul proiect derulat acum la aeroportul „George Enescu” implică modernizarea la standarde internaționale a pistei care va asigura venirea a noi operatori şi aterizarea-decolarea a unor avioane de mare capacitate. Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 162,3 milioane de lei, din care 121,7 milioane de lei o reprezintă contribuţia UE (75%). Alte 37,3 milioane de lei sunt contribuţia asigurată prin bugetul de stat (23%), iar 3,2 milioane de lei este contribuţia de 2% asigurată din bugetul Consiliului Județean Bacău.

Așa s-a ajuns ca gestionarea unei afaceri în Bacău de către un băcăuan plecat în străinătate să nu mai fie o utopie. Povestește chiar un localnic aflat în această situație: „Locuiesc în Liverpool și vin de câteva ori pe an acasă pentru că mi-am deschis o mică afacere și încerc să o controlez direct. Faptul că am cursa directă Liverpool – Bacău ma ajută foarte mult și la bani, dar, mai ales, la economisirea timpului. Sunt, în sfârșit, mulțumit pentru că avem un aeroport la nivel european, că s-a făcut și o parcare foarte bună. Sper să se mai facă și strada până la aeroport și avem și noi, băcăuanii, un obiectiv în care suntem în Europa. Am înțeles că vor să modernizeze și pista, sper să nu dureze foarte mult, așa cum mai durează la noi, și atunci se vor deschide și alte destinații. Din ce am vazut eu în Bacau, aeroportul e de departe cel mai realizat obiectiv și care e și folositor pentru cetățean„, spune Ionel Popescu.

Aeroportul „George Enescu” are un rol major în dezvoltarea zonei. În lipsa unei autostrăzi care să lege estul de vestul ţării, aeroportul băcăuan a devenit polul traficului de business ce include societăţi comerciale de turism şi servicii conexe care îşi desfăşoară activitatea în judeţul Bacău, respectiv în Regiunea Nord-Est, precum şi companiile cu capital străin şi alte firme din judeţ şi din aria de captare a Aeroportului.

„Poarta aeriană reprezintă, practic, singura şansă reală nu numai pentru operativitatea afacerilor, dar şi pentru rudele şi prietenii care călătoresc lunar sau anual în vizita la persoanele plecate în strainatate, având impact asupra nivelului de dezvoltare personală şi a statutului social”, spune Corneliu Iorga, directorul de producție al companiei Metalurgica Moldova Bacău.

Pasagerii care tranzitează zilnic pe rute spre și dinspre Italia, Spania, Marea Britanie, Belgia, Turcia sunt turişti, oameni de afaceri, cetăţeni români care traiesc şi lucrează în Occident. Potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică şi a estimărilor guvernului, peste 400.000 de romani din zona de Nord-Est a României sunt plecaţi în străinătate, destinaţiile principale către care s-a îndreptat populaţia din zonă fiind: Italia, Spania, Irlanda, Anglia, Peninsula Scandinavia, Cehia.