Un fost pilot de vânătoare pe IAR-80, aflat în anul 1963 la manșa unui elicopter Mi-4 al Tarom, a salvat de la moarte, alături de echipajul său, 22 de naufragiați pe Marea Neagră
4 min de citit
Un fost pilot de vânătoare pe IAR-80, aflat în anul 1963 la manșa un elicopter Mi-4 al Tarom, a salvat de la moarte 22 de naufragiați pe Marea Neagră
Fostul pilot de vânătoare pe avionul IAR-80, maiorul-aviator (în rezervă) Constantin Ștefănescu (dreapta, cu tricou alb în imagine), pilot-comandant al echipajului elicopterului de tip Mil Mi-4, înregistrat YR-EMB, aparținând Aviației Utilitare (ce opera în flota Tarom în anul 1963), a încercat alături de echipajul său să salveze de la moarte 22 de naufragiați pe Marea Neagră. În fotografia din stânga, realizată în 1963 chiar în timpul misiunii de salvare, se observă elicopterul efectuând un zbor de transport de la vasul turc.
Se întâmpla în anul 1963. Fostul pilot de vânătoare pe avionul IAR-80, maiorul-aviator (în rezervă) Constantin Ștefănescuse era atunci pilotul-comandant al echipajului elicopterului de tip Mil Mi-4, înregistrat YR-EMB, aparținând Aviației Utilitare (ce opera în flota Tarom în anul 1963). Alături de echipajul elicopterului său el a încercat să salveze de la moarte 22 de naufragiați pe Marea Neagră.
Televiziunea Română a realizat documentarul “S.O.S pe Marea Neagră” – un documentar dramatic despre prima misiune de salvare pe mare cu un aparat de zbor din România. O misiune istorică ce a avut loc în urmă cu 50 de ani.
Aviatia.ro vă recomandă acest documentar special ce poate fi vizionat la http://tvr1.tvr.ro/sos-pe-marea-neagra-un-documentar-eveniment-la-tvr_8577.html
În anul 1963, o navă sub pavilion turcesc cu 22 de oameni la bord eșuează lângă plaja de la Vadu, Constanța! Furtună puternică, valuri uriașe, vânt în rafală… Singura speranță rămasă pentru cei naufragiați este echipajul românesc al unui elicopter Mi-4, trimis pentru prima data să efectueze o operațiune de salvare pe mare.
Dupa 50 de ani de la această zi dramatică, TVR 1 prezintă publicului, ȋn premieră, imagini din timpul misiunii și reconstituie o zi eroică din istoria aviației românești, încă necunoscuta publicului.
Deși se depăşeau limitările de operare ale elicopterului, din cauza condițiilor total nefavorabile (vizibilitate redusă, cu precipitaţii și vânt puternic etc), echipajul românesc și-a asumat riscul acestei misiuni, pentru a salva viețile marinarilor.
Ȋn premieră, ȋn acest documentar fac declaraţii despre misiune supravieţuitorii echipajului de pe elicopter, pilotul secund Ion Tudose (comandor aviator în rezervă), mecanicul navigant Stan Georgescu şi capitanul turc al vaporului Abdullah eşuat pe ţărmul Marii Negre, Sukru Cetiner. Aviatorii povestesc în exclusivitate pentru TVR 1 ce soluții de salvare au găsit atunci, în condiţii meteo neprielnice, cu vânt puternic, ce atingea în rafale viteze de până la 90 km/h.
Este primul documentar de televiziune produs pe această temă, cu mărturiile aviatorilor români ce au participat la misiunea de salvare.
Aviatia.ro vă recomandă acest documentar special ce poate fi vizionat la http://tvr1.tvr.ro/sos-pe-marea-neagra-un-documentar-eveniment-la-tvr_8577.html
În documentar, au acordat interviuri:
Ion Tudose – comandor aviator în rezervă
Sukru Cetiner – capitanul vaporului Abdullah
Stan Georgescu – mecanic navigant
Excelenta Sa Omur Solendil – ambasadorul Republicii Turcia la Bucuresti
Căpitan Cengiz Karabuber -Preşedintele Asociaţiei Căpitanilor de Cursă Lungă Turcia
Remzi Ozmelek – armatorul vasului Abdullah
Dan Ştefănescu – pilot comandant Boeing 737 Tarom (fiul pilotului comandant Constantin Ștefănescu al elicopterului Mi 4, YR-EMB)
Adrian Vasilache – pilot, directorul Aeroportului Tuzla.
Documentarul s-a realizat cu sprijinul Ambasadei Turcia în Romania, Consulatului României la Istanbul, Regional Air Service, Aeroportului Tuzla , TAROM, Aerodromului Banesti Prahova, Centrului Național al Cinematografiei, Dacin Sara, Sahia Film, Asociația Capitanilor de Cursă Lungă din Turcia și Mehmet Emin Ciftici.
Aviatia.ro vă recomandă acest documentar special ce poate fi vizionat la http://tvr1.tvr.ro/sos-pe-marea-neagra-un-documentar-eveniment-la-tvr_8577.html
Despre documentar:
Titlu: S.O.S PE MAREA NEAGRĂ
Realizator: Cristina Țilică
Directori de imagine: Daniel Dan Chiorcioiu, Mihai Covrig, Micu Bogdan, Dan Stoian
Editori de imagine; George Florea, Dragos Smărăndescu, Marius Bărbulescu, Cristian Grosu
Regizor muzical: Tudor Stănescu
Postprocesare sunet: Cornel Ciuleanu
Despre pilotul-comandant maior-aviator în rezervă Constantin Ștefănescu:
– Născut la 14 Martie 1924, pe Valea Teancului (Buzău), d. 21 Martie 1991;
– A absolvit Școala Militară de Piloți Adjutanți între anii 1943 – 1945;
– A fost pilot de vînătoare pe avionul românesc IAR-80;
– Fost pilot de vînătoare în Regimentul 5 Aviație;
– Între anii 1956–1960 a fost numit Ofițer responsabil cu pregatirea de navigație în cadrul Secției Navigație Aeriană din Comandamentul Forțelor Aeriene Militare;
– A fost trecut in rezervă în anul 1960;
– Un an mai tîrziu, în anul 1961, s-a angajat ca pilot pe elicopterul de tip Mi 4 în cadrul TAROM;
– A fost pilot-comandant, instructor si pilot recepționer;
– A zburat pe 21 tipuri de avioane și elicoptere, totalizând peste 7.000 de ore de zbor, cu aproape 34 de mii de aterizări;
– Printre tipurile de avioane zburate se numără Fleet, Nardi, PWS (Pevues), IAR-80, YAK-11, YAK-23, MIG-15;
– Printre tipurile de elicoptere zburate se numără Mi4, Mi8, PUMA, ALOUETTE, KA26 și SIKORSKY, cu un total de aproape 6.000 de ore, ponderea deținând-o elicopterul MI4;
– În anul 1965, lucrând pe Valea Oltului ca pilot-comandant de elicopter a salvat 14 persoane căzute în prăpastie în munți, pe perioada iernii;
– Trimis in misiune în timpul inundațiilor din Alba, din primăvara anului 1970, în calitate de pilot-comandant a salvat cu elicopterul peste 100 de oameni de la moartea prin înec;
– S-a pensionat în anul 1974.