CIAS a publicat raportul final privind accidentul aeronavei BN-2A-27 (YR-BNP) din Munții Apuseni
14 min de citit
Centrul de Investigatii pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) din Romania a publicat raportul final privind accidentul aeronavei BN-2A-27 (YR-BNP) din Munții Apuseni (format PDF), petrecut in data de 20 ianuarie 2014. Raportul are 150 de pagini si a fost intocmit impreuna cu specialisti din Marea Britanie – stat de fabricatie a aeronavei – si SUA, unde au fost fabricate motoarele.
Comisia de investigatie a stabilit urmatoarele cauze care au dus la producerea accidentului:
Cauza determinanta
– Cauza producerii accidentului consta in oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor.
Cauze favorizante
– Evaluarea eronata a factorilor de risc specifici desfasurarii acestui zbor datorata intreruperii mari de la zbor si lipsei de experienta a echipajului pe aeronava BN-2A-27, inclusa in clasa MEP;
– Decizia eronata a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor in conditii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor;
– Decizia eronata a comandantului aeronavei de a zbura o lunga perioada de timp in conditii de givraj ;
– Decizia eronata a comandantului de a continua misiunea sub AMA, in conditii de zbor IMC dupa reguli de zbor IFR;
– Decizia eronata a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisa si pozitia centrului de greutate in afara limitelor calculate si impuse de producator.
CIAS, in calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse in aviatia civila, a emis prezentul Raport Final. Cei interesati pot accesa prezentarea, pe scurt, a Raportului Final, sustinuta de CIAS in cadrul conferintei de presa din data de 19 octombrie 2015.
Concluziile au fost prezentate, luni, intr-o conferinta de presa, de catre reprezentantii (CIAS), care au finalizat ancheta in acest caz.
Eugen Suciu, membru al comisiei de investigatie in cadul CIAS, a spus ca aeronava era pilotata de catre Razvan Petrescu, dar comandant era Adrian Iovan, iar acesta avea puterea de decizie.
”Pe noi nu ne intereseaza daca cineva a gresit, pentru ca noi nu cautam vinovati. Pentru noi, foarte important este ca recomandarile de siguranta sa isi atinga scopul si pe viitor sa prevenim un asemenea accident. Dar inclusiv in manualul operational al operatorului este specificat foarte clar cine are puterea de decizie, inclusiv asupra unei asemenea hotarari, si anume comandantul de echipaj si acest lucru este normal. Deci nu are nicio legatura cine este comandant de echipaj cu cine piloteaza. Comandantul de echipaj era domnul Iovan”, a spus Suciu.
Potrivit membrilor comisiei de ancheta, Adrian Iovan nu avea experienta de a pilota un astfel de aparat de zbor, mai putin performant, si a luat mai multe decizii eronate.
”Prima dintre ele a fost evaluarea eronata a factorilor de risc specifici desfasurarii acestui zbor, datorata intreruperii mari de la zbor si lipsei de experienta a echipajului pe acest tip de aeronava”, a spus Suciu.
El a precizat ca pilotul Iovan avea peste 14.000 de ore de zbor pe aeronave performante, zboruri facute in conditii fara vizibilitate si percepea altfel pericolul.
”Aici este problema si noi am ajuns la concluzia ca evaluarea eronata a factorilor de risc este datorata lipsei de experienta, dar si de antrenament pe aceasta aeronava. Nu ne referim la stiluri de pilotaj sau la modul in care sunt actionate comenzile de zbor, ci strict la evaluarea fatorilor de risc in cadrul acestui zbor – faptul ca dupa 11 luni s-au urcat intr-o aeronava pe care nu au mai vazut-o de 11 luni, au plecat intr-o misiune comerciala cu pasageri la bord, dar, repet, si retineti, perfect legal”, a mai spus Suciu.
Conform acestuia, o alta decizie eronata a comandantului a fost de a continua zborul ”in conditii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor”.
Potrivit raportului, „pe toata durata executarii zborului, persoanele aflate la bordul aeronavei nu au avut cuplate centurile de siguranta, exceptie facand un pasager care inainte de impact si-a cuplat din proprie initiativa centura. Comandantul de echipaj nu si-a anuntat pasagerii sa se pregateasca pentru o posibila aterizare fortata, astfel ca impactul aeronavei cu brazii ia surprins pe acestia nepregatiti si fara a avea centurile de siguranta puse, un singur pasager care ocupa locul din stanga de pe randul cinci de scaune instinctiv si-a pus centura de siguranta”.
Luni, la aproape doi ani de la tragedia aviatica din Muntii Apuseni, reprezentantii Centrului de Investigatii pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) au anuntat concluziile anchetei tehnice facute in acest caz.
Principala concluzie a specialistilor care au intocmit acest raport este ca motoarele aeronavei s-au oprit din cauza givrajului sever.
”Pe parcursul acestui zbor, aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce nu a permis aeronavei sa atinga altitudinea de 11.000 de picioare (…) Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”, a aratat Suciu.
”Problemele de givraj sunt motivul pentru care aeronava nu a urcat la nivelul de altitudine dorit. Este de remarct ca pe radarul de control al controlorilor de trafic s-a declansat alarma, ceea ce insemna ca aeronva opera sub altitudinea minima de siguranta in zona. Controlorul i-a cerut inca o data pilotului sa creasca altitudinea de zbor a aeronavei”, a mai aratat Suciu.
El a mai spus ca, ulterior, Adrian Iovan a comunicat controlorilor de trafic ca va cobori sub altitudinea de 2.400 de metri, ceea ce inseamna ca acesta iesea din raza radarului, moment in care echipajul avea intreaga responsabilitate.
In accidentul aviatic produs in 20 ianuarie 2014 in Muntii Apuseni au murit pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion. Totodata, au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul „Sfanta Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.
Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.
Raportul Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile este asteptat la dosarul anchetei derulate in acest caz de Parchetul instantei supreme. In acest dosar, procurorii au decis inceperea urmaririi penale pentru ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa si neglijenta in serviciu, dar si pentru neluare si nerespectare a masurilor legale de securitate si sanatate in munca si incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu.
Raportul final este dipsonibil aici.
Prezentarea din conferinta de presa este disponibila aici.
Transcrierea convorbirilor radio este prezentata mai jos (sursa CIAS):
COMUNICATII SOL-AER
Transcrierea convorbirilor – 129,95 MHz – Ground Băneasa
RFT 111: Băneasa, RFT 111
Ground Băneasa: RFT 111, go on
RFT 111: Pentru Oradea, gata de pornire
Ground Băneasa: Aveți liberă pornirea, notați la Băneasa QNH 1010, temperatura +6, vântul 040 cu 7 noduri, vizibilitate 1200 de metri cu RVR pe 07 peste 2000, aer cetos overcast 300 de picioare, temporar vizibilitatea 2000 de metri, minutul 27
RFT 111: 111 ready for taxi
Ground Băneasa: RFT 111 taxi left via Delta, the Follow Me will wait for you, call me when you have it in sight
RFT 111: Ok, left via delta, by Follow Me, call you when in sight
111 Follow Me car, in sight
Ground Băneasa: Yes Sir, follow it via Delta to holding point RWY 070, advice ready to copy
RFT 111: Go ahead
Ground Băneasa: 111 clear to destination Oradea via SOKRU point, FL on route 120, after departure set radar vector sequency 118.25, squawk code 4036
RFT 111: Ok clear to destianation via SOKRU, FL 120, after departure vectoring by the APP 118.25, squawk code 4036, RFT 111
Ground Băneasa: I inform you that runway braking action is good
RFT 111, low visibility procedures
RFT 111 you may contact tower on 120.8, have an good flight, good bye
Transcrierea convorbirilor – 120,8 MHz – TWR Băneasa
RFT 111: Băneasa, hello RFT 111, approaching holding point 07
Transcrierea convorbirilor – 129,95 MHz – Ground Băneasa
RFT 111: Băneasa, RFT 111
Ground Băneasa: RFT 111, go on
RFT 111: Pentru Oradea, gata de pornire
Ground Băneasa: Aveți liberă pornirea, notați la Băneasa QNH 1010, temperatura +6, vântul 040 cu 7 noduri, vizibilitate 1200 de metri cu RVR pe 07 peste 2000, aer cetos overcast 300 de picioare, temporar vizibilitatea 2000 de metri, minutul 27
RFT 111: 111 ready for taxi
Ground Băneasa: RFT 111 taxi left via Delta, the Follow Me will wait for you, call me when you have it in sight
RFT 111: Ok, left via delta, by Follow Me, call you when in sight
111 Follow Me car, in sight
Ground Băneasa: Yes Sir, follow it via Delta to holding point RWY 070, advice ready to copy
RFT 111: Go ahead
Ground Băneasa: 111 clear to destination Oradea via SOKRU point, FL on route 120, after departure set radar vector sequency 118.25, squawk code 4036
RFT 111: Ok clear to destianation via SOKRU, FL 120, after departure vectoring by the APP 118.25, squawk code 4036, RFT 111
Ground Băneasa: I inform you that runway braking action is good
RFT 111, low visibility procedures
RFT 111 you may contact tower on 120.8, have an good flight, good bye
Transcrierea convorbirilor – 120,8 MHz – TWR Băneasa
RFT 111: Băneasa, hello RFT 111, approaching holding point 07
CTA TWR: Good morning RFT 111, enter line-up and approach to the line 07
RFT 111: Lining-up 07, 111
CTA TWR: Spuneti-mi va rog, e ok asa cu treapta asta la balizaj sau doriti mai mult?
RFT 111: E bine. Gata de decolare 111
CTA TWR: După decolare, vântul din 060 cu 5 noduri. După decolare urcati pe cap 080 la nivelul 120
RFT 111: Confirm, după decolare cap 080. Decolăm 111
CTA TWR: RFT 111 ați decolat la minutul 38. Schimbati cu Approach 118.25
RFT 111: Confirm, Mulțumim.
Transcrierea convorbirilor – 118,25 MHz – APP București
Time 13:38:57
RFT111: București APP bună ziua RFT 111, on heading 080
APP Bucuresti: RFT 111, on heading 080 climb to 4000 ft
RFT111: 4000 ft, heading 080 RFT111
Time 13:41:20
APP Bucuresti: RFT 111 are you on heading 080?
RFT111: Yes just now on heading 080
Time 13:42:13
RFT111: 111 când se poate am vrea direct la Roșia
APP Bucuresti: Da asteptăm o decolare din Otopeni acum pe 08 stânga o să meargă în partea de vest, vă chem imediat.
RFT111: Confirm
Time 13:43:35
APP Bucuresti: RFT111, continue climb FL 120, I’ll call you back for Roșia
RFT111: Roger RFT111
APP Bucuresti: RFT111, turn left proceed to Roșia
RFT111: Proceeding Roșia thank you
Time 13:45:21
APP Bucuresti: RFT111 expedite until crossing 5000 ft, expect a departure rwy 08R, westbound 4000ft
RFT111: Roger sir
APP BUcuresti: B737
Time 13:52:47
APP Bucuresti: RFT 111 report heading
RFT111: Heading 305 sir
APP BUcuresti: 305 roger, ROT 235 continue climb FL 200
ROT235: Continue climb FL 200, ROT 235
APP Bucuresti: And ROT 235 turn left 10 degrees for separation, you have at distance 4.9 miles BN2 070 climbing slow moving
ROT235; Turning left new heading 280, I have traffic on TCAS, ROT 235
Time 14:06:00
RFT111: Approach, 111
APP Bucuresti: Standby
APP Bucuresti: RFT 111 did you call me?
APP Bucuresti: RFT 111 Bucuresti APP is calling you
RFT111: Yes sir, go ahead 111
APP Bucuresti: Are you maintaining FL 100 or are you climbing to FL 120?
RFT111: Maintaining 100 sir
APP Bucuresti: RFT 111 minimum level on you route is, due to mountains, is 110 level
RFT111: Ok, will changing on 129.4 on București
APP Bucuresti: RFT tell me again please the level, are you able to climb to FL 120?
RFT111: Negative sir
APP Bucuresti: Roger but minimum level is 110
RFT111: Ok will maintain for another 7 minutes then will climb to 110
APP Bucuresti: Roger RFT climb to FL 110
RFT 111: Thank you sir.
Time 14:09:00
APP Bucuresti: RFT 111, minimum sector alert warning, climb, are you climbing to FL 110?
RFT111: Yes sir I’ll slowly climbing FL 110
Time 14:09:13
APP Bucuresti: Ok RFT111, contact radar 122.025
RFT111: 122.025 thank you
Transcrierea convorbirilor – 122,025 MHz – sector KONEL, ACC București
Time 14:09:45
PIL: Bună ziua, RFT111
CTA: Good day, RFT111, Radar contact, continue climb FL110
Time 14:34:31
PIL: Bucuresști,RFT111, trebuie să coborâm la 100 din cauza givrajului
CTA: RFT111, Roger.
PIL: Încercăm să menținem 100-105 din cauza givrajului, nu poate mai sus.
CTA: Confirm.
PIL: Mulțumesc
Time 14:35:59
CTA: RFT111….
PIL: Vă ascultăm.
CTA: Vă informez că AMA în această zonă este 10500 picioare.
PIL: Vă dați seama că stim, vă dați seama ca ne străduim.
CTA: QNH1006.
PIL: Mulțumim mult.
Time 14:42:03
PIL: București, RFT111, o să coborâm la 80 și intraăm pe 129,4.
CTA: București confirm.
PIL: Mulțumim.
Transcrierea convorbirilor – 129,4 MHz – București Informare
Time 14:42:10
PIL: RFT111, de la Băneasa la Oradea și a trebuit să părăsim nivel 110 din cauza givrajului, coborâm la 8000 picioare, după 1007.Oradea estimăm la 16:35 local.
CTA: RFT111. Am înțeles că o să coborâți de la nivel 110 la 80 și mai departe nu v-am înțeles, dacă puteți repeat mesajul. Vă auziți cu înreruperi.
PIL: Avem 4036A și estimăm Oradea la 16:35 local.
CTA: Confirmați A4036, destinație Oradea și 16:35.
PIL: Confirm
Time 14:45:05
CTA: RFT111, București informare
PIL: Ascult…
CTA: RFT111, București informare…
PIL: Recepție…
CTA: Vă rog să îmi dați o estimă de Sibiu, pentru că bănuiesc că traversați CTR-ul Sibiu.
PIL: 10 minute.
CTA: Confirm.Și v-aș ruga să intrați și cu ei din timp.
PIL: Da,intrăm și cu ei.
Transcrierea convorbirilor – 122,7 MHz – TWR Sibiu
14:46:14 RFT 111: Sibiu, bună ziua, RFT 111
14:46:20 CTA EXE: RFT 111, tare și clar de la Turnul Sibiu, continuați
14:46:25 RFT 111: Cu 90 acum catre Oradea, vom intra în zona dumneavoastră, din cauza givrajului nu mai putem să urcăm
14:46:53 RFT 111: Sibiul dacă ne-ati auzit?
14:46:58 CTA EXE : RFT 111 tare și clar de la Turnul Sibiu, cum mă receptionați?
14:47:04 RFT 111: Acuma bine, intrăm și noi în zona dumneavoastră, cu 90 din cauza givrajului, încercăm să ajungem la Oradea
14:47:11 CTA EXE: RFT 111 se aprobă intrarea în zonă, la Sibiu deocamdată zona liberă de trafic, QNH 1006 hPa
14:48:03 RFT 111: Copiat, mulțumim
14:48:05 RFT 111: Cum e actualul de Sibiu ?
14:48:11 CTA EXE: RFT 111, ultimul METAR la Sibiu, vantul variabil 2 kt, vizibilitate 10 km sau mai mult, nori Scatterd la 6600 de picioare, temperatura 13 grade, punct de rouă 6 grade, QNH-ul 1006 hPa
14:48:27 RFT 111: Copiat, mulțumim frumos
14:56:59 CTA EXE: RFT 111 poziția și altitudinea dumneavoastră
14:57:05 RFT 111: Noi avem 80 și suntem la 15 mile de Sibiu, inbound
14:57:15 CTA EXE: Confirm. Să procedați direct pe cap de Oradea și să mă anunțați cu axul liber
14:57:20 RFT 111: Confirm, așa facem
14:58:02 CTA EXE: RFT 111 puteți urca la 90 ?
14:58:06 RFT 111: Încercăm
14:58:10 CTA EXE: Confirm, să urcați vă rog, să mă anunțați când vă apropiați de 90. O să avem un Dash 8, în aproximativ 7 minute, maxim, la UREKI și incercăm să-l coborâm sub dumneavoastră, să nu mai fie nici o problemă pentru aterizare.
14:58:27 RFT 111: Mulțumim, încercăm să urcăm la 90
15:00:00 CTA EXE: RFT 111, procedați inițial către Sibiu, de la Sibiu direct Oradea
15:00:06 RFT 111: Da, noi așa facem, așa suntem
15:00:16 CTA EXE: Să-mi spuneți vă rog altitudinea dumneavoastră în momentul de față
15:00:20 RFT 111: 8600
15:00:23 CTA EXE: Confirm, mulțumesc. Să mă anunțați când atingeți 90
15:00:25 RFT 111: Vă anunțăm
15:02:47 AUA 785J: Sibiu Tower, good afternoon, Austrian 785 J inbound UREKI, maintaining 80
15:02:52 CTA EXE: Guten Tag Austrian 785 J, inbound SIB NDB continue descend 6400 ft by QNH 1006 HPa, expect an ILS approach runway 27
15:03:04 AUA 785J: Continue descend 6400 ft QNH 1006 inbound SIB NDB and ready to copy latest weather report
15:03:16 CTA EXE: Austrian 785 J, last met report at Sibiu, wind from 010 dergrees 4 kt, variable between 290 degrees and 020 degrees, visibility 10 kilometers and more, clouds FEW at 6900 feet, temperature 13 degrees, dew point 6 degrees, QNH 1006 hPa, transition at 60, runway 27 is dry and clear braking action good
15:03:40 AUA 785J: Thank you, that`s copied Austrian 785 J
15:03:44 CTA EXE: Austrian 785 J, for your information we have a VFR flight at your 12 o`clock at 20 miles, at 8600 ft climbing at 9000 ft
15:03:57 AUA 785J: Yeah thank you, that`s copied and we`ve got the runway in sight, we would appreciate a visual approach for runway 09.
15:04:03 CTA EXE: Do you have ground contact sir?
15:04:05 AUA 785J: Affirm, we have the runway in sight
15:04:09 CTA EXE: Roger sir, with ground contact and runway in sight clear for visual approach runway 09, and if you`re too high, you make, you may do a 360 on your left
15:04:18 AUA 785J: Ok that`s copied and cleard visual approach 09 and call you Austrian 785J
15:04:27 RFT 111: Sibiu, 111, approach, dacă este, am depașit oricum axul pistei, coboram la 80, că e imposibil să facem mai mult de atât
15:04:40 CTA EXE: RFT 111, coborâti la 80, și mă anunțați când atingenți. Acum traficul IFR prin 5000 de picioare
15:04:51 RFT 111: Confirm
15:06:18 CTA EXE: Austrian 785 J, I have you in sight, wind from 010 degrees 4 knots, runway 09 clear to land
15:06:24 AUA 785J: Clear to land 09 and we don`t have to perfom a 360, Austrian 785J go straight in
15:06:33 CTA EXE: Roger sir, also caution birds in the proximity of the runway
15:06:35 AUA 785J: Copied
15:07:35 CTA EXE: RFT 111 să mă anunțați la ieșirea din zonă
15:07:41 RFT 111: Vă anunțăm
15:09:10 CTA EXE: Austrian 785J for parking follow marshallar signals, vacate via Echo, see you later
15:09:17 AUA 785J: Echo to the apron, see you Austrian 785 J
15:13:27 CTA EXE: RFT 111 se aprobă ieșirea din zonă, în continuare monitorizati frecvența București Infomare pe 136.575 sau 136.225
15:13:37 RFT 111: 136.575 ?
15:13:41 CTA EXE: Afirmativ
15:13:43 RFT 111: Si cealaltă ?
15:13:47 CTA EXE: 136.225
15:13:50 RFT 111: N-avem noi cu 136 la stațiile astea. Rămânem cu 129.4
15:14:01 CTA EXE: Confirm, monitorizați 129.4, zbor placut, la revedere.
15:16:16 RFT 111: Sibiu, 111 din nou cu dumneavoastră
15:16:20 CTA EXE: Continuați
15:16:21 RFT 111: Cât are București în zona asta, Bucuresti radar, că 129.4, suntem prea jos și nu ne aude
15:16:37 CTA EXE: Două momente vă rog
15:17:52 CTA EXE: RFT 111 puteți urca mai sus ?
15:17:57 RFT 111: Încercăm, dar nu prea putem
15:18:02 CTA EXE: Confirm, că singura variantă ar fi 129.4
15:18:07 RFT 111: Si un radar e 124.1 cumva?
15:18:13 CTA EXE: Aradul e 124.1
15:18:15 RFT 111: A nu, Bucureștiul, sau 27 cu 4, cât ar fi, în zona? București Radar
15:18:23 CTA EXE: Ar fi unul dintre sectoare 127 cu 075
15:18:28 RFT 111: Confirm încercăm și pe ăla
15:18:36 CTA EXE: RFT 111 dacă zburați VFR s-ar putea să nu vă vectorizeze
15:19:38 CTA EXE: RFT 111 Turnul Sibiu
Transcrierea convorbirilor – 127,075 MHz – sector NAPOC, ACC București
Time 15:18:41
PIL: Bună ziua, București, RFT111
CTA: RFT111, continuați
PIL: Am trecut de Sibiu, 20 mile aproximativ, către Oradea,avem 85 nivel din cauza de givraj și București informare pe 129,4 nu ne aude. Am apelat la dumneavoastră.
CTA: RFT111, rămâneți pe frecvența noastră.
PIL: Oricum suntem și pe 129,4 cu cealaltă stație.
Time 15:27:48
CTA: RFT111, contactați București,124,1
PIL: 124,1, numai bine.
Transcrierea convorbirilor – 124,1 MHz – sector BUDOP, ACC București
Time 15:32:32
PIL: București,bună seara,RFT111
CTA: Bună ziua, confirm RFT111
PIL:…cu nivel 80…(întrerupere)
Time 15:32:50
CTA: RFT111, București
PIL: RFT…(neinteligibil)
Time 15:33:11
CTA: RFT111, do you read me
Time 15:33:17
CTA:RFT111,do you read me
PIL: …(neinteligibil)…
Time 15:33:28
CTA: RFT111 do you read me
Time 15:34:51
BMS215B: RFT, this is BMS215B, how do you read?
RFT111: 52 de mile inbound Rosia, cu 80, continuați…
BMS215B: confirmat
Time 15:35:07
BMS215B: București, BMS215B
CTA: BMS215B, vă mulțumesc,da
BMS215B: 52 de mile inbound Rosia, cu nivel 80, de la RFT111
CTA: Vă mulțumesc
Time 15:45:34
CTA: RFT111, București radar, do you read me?
Time 16:00:40
CTA: RFT111, Bucharest radar
Time 16:01:47
CTA: RFT111, Bucharest radar
Time 16:02:25
CTA: RFT111, Bucharest radar
Time 16:02:50
CTA: RFT111, Bucharest radar
Time 16:04:08
CTA: RFT111, Bucharest radar
Time 16:04:22
CTA: RFT111, Bucharest radar
Time 16:04:56
CTA: THY5KW
PIL: go ahead
CTA: Would you be so kind a relay with RFT111,if he will read you,to estimate ORA
PIL: I am sorry,I don t understand
CTA: THY5KW, please make a relay with RFT111, it is a VFR flight which is flying on low altitude and he can t read us and I want to estimate time for arrival for ORADEA.