Trei experți de aviație din România au publicat în ”Journal of Navigation” (UK) o nouă teorie privind locul prăbușirii zborului MH370
2 min de cititÎn articolul intitulat ”Reconstructing the Malaysian 370 Flight Trajectory by Optimal Search” și publicat de către prestigiosul ”Journal of Navigation” al Royal Institute of Navigation din Marea Britanie, trei experți de aviație din România de la Universitatea ”Politehnica” București propun o nouă teorie privind locul în care s-a prăbușit aeronava de tip Boeing 777-200ER (înreg. 9M-MRO), dispărută pe 8 Martie 2014 în timpul zborului Malaysian Airlines MH370 pe ruta Kuala Lumpur – Beijing, cu 239 de persoane la bord.
Cei trei autori au lucrat timp de un an la această analiză și sunt nume cunoscute din domeniul învățământului și industriei de aviație, mai exact este vorba de Prof.Dr.Ing. Octavian Thor Pleter, Pro-Decanul Facultății de Inginerie Aerospațială din cadrul UPB, Dr.Ing. Cristian Emil Constantinescu de la aceeași facultate și Barna Istvan Jakab de la BBA Aviation.
Vă prezentăm în continuare un rezumat în limba engleză al articolului respectiv:
”In the aftermath of the disappearance of the Malaysian 370 (MH370) flight in March 2014, new positioning methods were employed to establish the search area. In the absence of all other positioning technologies (Transponder, Radio Communications, Radar), these innovative methods are based on the handshake signals between an INMARSAT satellite and the satellite transceiver on board the aircraft. The log of these signals was made public in order for the scientific community to engage in solving the mystery of the MH370 trajectory. The log indicates the delay between the interrogation and response signals, as well as the relative velocity indications, based on the shift of the carrier frequency due to the Doppler-Fizeau effect. This paper puts forward an original, independent and accurate positioning method and allows the calculation of the MH370 trajectory considering the wind vector field that day, the accurate satellite orbit and an accurate model of the Earth (the WGS-84 ellipsoid). The results were compared to other results published, indicating a different final position of the aircraft from the locations of the published search area.”
Sursă: Royal Institute of Navigation